تخلیه آب رادیاتور پراید چگونه انجام میشود؟
مجله بهترینها سرویس ماشین آب رادیاتور پراید معمولا به منظور بهبود سیستم خنک کننده این خودرو تخلیه می شود و موضوع مهمی است. رادیاتور خودرو به عنوان قلب تپنده سیستم خنک کننده خودرو شناخته می شود، بنابراین باید به حفظ سلامت آن توجه ویژه ای داشت. یکی از اقداماتی که می توان برای حفظ سلامت رادیاتور خودرو انجام داد تخلیه و تعویض رادیاتور خودرو است.
البته تخلیه رادیاتور پراید یا هر خودروی دیگری یک فرآیند مداوم نیست. بلکه این کار باید در بازه های زمانی مشخص انجام شود. معمولا وقتی یک خودروی سواری حدود 20000 کیلومتر را طی می کند، نیاز به تخلیه و تعویض رادیاتور را احساس می کند. بنابراین قبل از پیمودن این مسافت، بهتر است رادیاتور خودرو را دستکاری نکنید. در این میان ممکن است بسیاری از رانندگان مبتدی این سوال را مطرح کنند که دلیل تخلیه آب رادیاتور پراید چیست و اصلا چرا باید چنین کاری انجام شود؟
دلیل تخلیه آب از رادیاتور پراید است
وظیفه اصلی آب یا مایع خنک کننده در رادیاتور خودرو، انتقال گرمای تولید شده از واکنش موتور یا سایر اجزای داخلی خودرو است. آب گرم شده توسط گرما زمانی که دوباره نزدیک هوا باشد خنک می شود و می تواند فرآیند انتقال حرارت را دوباره تکرار کند. این مشکل باعث کاهش دمای موتور خودرو و پایین نگه داشتن دمای سایر قطعات داخل کاپوت می شود.
اما زمانی که آب یا مایع خنک کننده ای که در داخل رادیاتور خودرو جریان دارد، فرآیند انتقال حرارت را برای مدت طولانی انجام می دهد و آن را تکرار می کند، به تدریج خواص خود را برای انجام این کار از دست می دهد. بنابراین دیگر نمی تواند نقش موثری در خنک سازی قطعات داخلی خودرو داشته باشد. پس چاره ای جز تخلیه آب داخل رادیاتور و تعویض آن نیست.
مراحل تخلیه آب رادیاتور در برخی خودروها با مدل های دیگر متفاوت است. اما روش تخلیه آب در رادیاتور پراید و سایر خودروهای داخلی مانند پژو 405، پژو 206، سمند یا پژو پارس تا حدودی شبیه به یکدیگر است.
اولین مرحله تخلیه آب رادیاتور پراید است
برای تخلیه آب رادیاتور پراید یا هر مایع خنک کننده موجود در آن، ابتدا باید خودرو را جک کنید. پس از آن باید درب رادیاتور را باز کنید و مقدار مایع موجود در آن را اندازه بگیرید تا ظرف مناسب تخلیه آن را پیدا کنید. برای این کار همیشه سعی کنید از ظروف بزرگ استفاده کنید. در واقع ظرفی که قصد انجام این کار را دارید باید حداقل بیست لیتر مایع داشته باشد.
اگر ظرف شما کوچک است، ممکن است مایع خنک کننده در رادیاتور ماشین شما با تخلیه آن از ظرف سرریز شود و مشکل ایجاد کند. به یاد داشته باشید که خنک کننده رادیاتور خودرو نوعی مایع سمی است و وجود آن برای موجودات زنده از جمله انسان، حیوانات و گیاهان مضر است. بنابراین، همیشه سعی کنید مایعی که از رادیاتور خودروی شما خارج می شود را به مکان هایی که ممکن است به منابع آب زیرزمینی متصل است، تخلیه نکنید.
پس از انجام نکات ذکر شده باید به زیر خودرو رفته و به دنبال شیر تخلیه رادیاتور بگردید. شیر تخلیه رادیاتور پراید و بسیاری از خودروهای سواری شبیه شیر T شکل است و با چرخاندن آن می توان مایع داخل رادیاتور خودرو را خارج کرد. به طور معمول برای باز کردن این شیر باید از ابزارهای مناسب مانند آچار استفاده کرد. قبل از باز کردن دریچه بهتر است ظرفی با ظرفیت بیش از بیست لیتر مایع را در محل مناسب یعنی زیر رادیاتور خودرو قرار دهید.
با باز شدن دریچه مذکور، مایع موجود در رادیاتور خودروی پراید از آن خارج شده و به داخل ظرف ریخته می شود. باید صبر کنید تا مایع خنک کننده رادیاتور خودرو کاملا از داخل آن تخلیه شود. به این ترتیب فرآیند تخلیه آب رادیاتور پراید به پایان می رسد. اما کار هنوز تمام نشده و مرحله بعدی باید انجام شود.
مرحله آخر تخلیه آب رادیاتور پراید است
در این مرحله از کار، نوبت به تخلیه سیال داخل موتور خودرو (در قسمت پوسته) می رسد. البته مقدار این مایع کمتر از مایع داخل رادیاتور خودرو است و حجم آن تقریباً یک پنجم حجم مایع داخل رادیاتور خودرو است. برای تخلیه این مایع، شیر تخلیه رادیاتور را باز کرده و درپوش آن را بردارید. سپس باید موتور ماشین را روشن کنید و همزمان آب را از شیر بالایی رادیاتور ماشین داخل آن بریزید. این کار باعث می شود تا آب به کانال های موتور خودرو سرازیر شود و مایع قدیمی موجود در آن از دریچه باز رادیاتور خارج شود. زمانی که آب خارج شده از پایین رادیاتور خودرو به آب کاملاً تمیز تبدیل می شود، این نشان می دهد که فرآیند تخلیه آب در موتور خودرو با موفقیت انجام شده است.
پس از انجام این کار، فرآیند تخلیه رادیاتور پراید به پایان می رسد. اکنون زمان آن است که رادیاتور خودروی خود را با مایع خنک کننده جدید یا آب تازه پر کنید. برای این کار ابتدا موتور خودرو را خاموش کرده و سپس دریچه تخلیه رادیاتور را کاملا ببندید. پس از آن باید مخلوط آب و ضدیخ را به عنوان خنک کننده جدید در رادیاتور خودرو ریخت.
تا حد امکان سعی کنید از آب لوله کشی برای این منظور استفاده نکنید. در ضمن استفاده از آب مقطر به دلیل احتمال بروز واکنش های شیمیایی توصیه نمی شود. بنابراین بهتر است از آب جوشیده به عنوان خنک کننده جدید رادیاتور خودرو استفاده کنید و آن را با ضد یخ ترکیب کنید.
برای اینکه مایع خنککننده جدید وارد کانالهای موتور شود، بهتر است موتور خودرو را روشن کنید و چند لحظه آن را روشن کنید. در صورت لزوم می توان مایع تازه بیشتری به رادیاتور خودرو اضافه کرد تا مخلوط آب و ضد یخ به خوبی وارد مجاری موتور خودرو شود. بدین ترتیب فرآیند تخلیه آب رادیاتور پراید و افزودن مایع خنک کننده جدید به رادیاتور این خودرو به پایان رسید. بنابراین می توان درپوش رادیاتور را در جای خود نصب کرد و می توان از خودرو به طور معمول استفاده کرد. به طور کلی، اگر به طور مداوم از ضد یخ استفاده می کنید، بهتر است آب خنک کننده پراید خود را در فواصل کوتاه تر و منظم تری تخلیه کنید.
استفاده از ضد یخ را توضیح دهید
همانطور که گفته شد تخلیه آب خنک کننده پراید زمانی اهمیت بیشتری پیدا می کند که این آب با ضد یخ ترکیب شود. زیرا به مرور زمان ضدیخ استفاده شده در رادیاتور خودرو خاصیت اولیه خود را از دست می دهد و یا به اصطلاح خراب می شود. بنابراین بهتر است پس از آسیب دیدگی ضدیخ خودرو با ضدیخ جدید تعویض شود.
البته رانندگان پراید جای نگرانی ندارند. زیرا اکثر ضدیخ های موجود در بازار عمر نسبتاً طولانی دارند و تا پس از گذشت بیش از ده سال از بین نمی روند. بنابراین نیازی به تعویض سریع این ضدیخ ها و تخلیه مایع خنک کننده به داخل رادیاتور خودرو نخواهد بود.
به طور کلی استفاده از ضدیخ در رادیاتور خودرو باعث می شود رادیاتور و آب موجود در آن علاوه بر مقاومت در برابر یخ زدگی معمول در زمستان، از جوشیدن مداوم آن در تابستان و یا در معرض دمای بالا نیز جلوگیری کند. این مشکل با نیاز به بررسی کیفیت ضد یخ در فواصل زمانی مشخص تشدید می شود. یعنی بهتر است هر از چند گاهی ضد یخ رادیاتور پراید یا هر خودروی دیگری را چک کنید تا از کیفیت و دقت آن اطمینان حاصل کنید.
علاوه بر موارد ذکر شده همانطور که قبلا اشاره کردیم بهتر است از آب لوله کشی که دارای املاح و ناخالصی های زیادی است به عنوان خنک کننده در رادیاتور خودرو استفاده نکنید. زیرا ناخالصی های موجود در آب لوله کشی یا حتی آب چاه، ضد یخ را آلوده کرده و از خواص مثبت آن می کاهد. به این ترتیب ممکن است حساسیت مایع خنک کننده رادیاتور خودرو که مخلوطی از آب و ضد یخ است به سرما و گرما تغییر کند و از حالت استاندارد خارج شود.
به طور کلی، همیشه به یاد داشته باشید که یکی از دلایل اصلی گرم شدن بیش از حد خودرو یا جوشیدن موتور آن می تواند به دلیل مایع خنک کننده موجود در رادیاتور خودرو باشد. بنابراین در مواجهه با این مشکل ابتدا باید کیفیت ضدیخ استفاده شده در خودرو را بررسی کنید. به هر حال در مطلب زیر تا حد امکان به نحوه تخلیه آب رادیاتور و دلایل انجام آن اشاره شده است تا علاقه مندان تا حدودی با این مشکل آشنا شوند.