قانون مداری در قرآن و سیره پیامبر (ص)
مجله بهترینها خدمات مذهبی اگر میخواهید درباره منشور رفتار، دیدگاه قرآن، احادیث و سیره پیامبر (ص) بیشتر بدانید، این مقاله مجله بهترینها را از دست ندهید.
حاکمیت قانون در قرآن
اعمال قانون از نظر قرآن از جایگاه بسیار ویژه ای برخوردار است. خداوند در آیات متعددی از قرآن در مورد قانون صحبت کرده است.
- خداوند هدف از فرستادن پیامبران را برای اجرای شریعت بیان کرده است:
«همانا ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا بر اساس آنچه خداوند به تو نشان داده داوری کنی و با خائنان دشمن مباش.(سوره نساء، آیه 105)
«ما این کتاب را به حق بر تو نازل کردیم تا بر اساس آنچه خدا به تو آموخته داوری کنی و از خائنان مباش».
«مردم امت واحده بودند، پس خداوند پیامبران را بشارت دهنده و بیم دهنده فرستاد و با آنان کتاب به حق نازل کرد تا میان مردم در آنچه اختلاف می کردند داوری کند. هیچ کس در آن اختلاف نکرد، مگر کسانی که پس از آن که دلایل روشن برایشان آمده بود، از روی حسد در میان خودشان، آنها را که ایمان آوردند، به هنگام اختلاف، به سوی حق هدایت کرد. به اذن او و خداوند هر که را بخواهد به راه راست هدایت می کند.(سوره بقره، آیه 213)
«مردم (در آغاز) یک گروه بودند (میانشان تناقضی نبود، کم کم جوامع و طبقات پدید آمدند و خداوند پیامبران را مبعوث کرد تا مردم را بشارت دهند و از آنها بترسند). و با آنان کتاب آسمانی را نازل کرد که دعوت به حق است. – داوری بین مردم در مورد آنچه که در آن اختلاف داشتند. (و مؤمنان در آن اختلاف نکردند.) مگر آنان که کتاب و دلیل روشن به آنان داده شد، به سبب انحراف از حق و ظلم در آن اختلاف کردند. و خداوند كسانى را كه ايمان آورده بودند، در امر خود كه در آن اختلاف بود، به حق هدايت كرد. (و كسانى كه كافر شدند در گمراهى و اختلاف مى مانند و خداوند هر كه را بخواهد به راه راست هدايت مى كند).
- قانون مداری آنقدر مهم است که خداوند اطاعت و تسلیم شدن در برابر قانون را شرط تحقق ایمان به قرآن دانسته است:
«نه، به پروردگارت سوگند، آنها ایمان نمی آورند تا اینکه تو را در آنچه در میان خود نزاع کرده اند داوری کنند، و سپس از آنچه داوری کرده ای در درون خود خجالت نکشند و کاملاً تسلیم شوند.(سوره نساء، آیه 65)
«پس به پروردگارت سوگند كه ايمان نخواهند آورد تا آنكه درباره آنچه بر سر آن نزاع كردند قضاوت كنند و سپس در دل خود به خاطر حكم تو اندوهگين نشوند و كاملاً تسليم شوند».
- قرآن کسانی را که قانون را رعایت می کنند و در موارد دیگر از آن سرپیچی می کنند، به شدت سرزنش می کند:
«و چون به سوی خدا و رسولش فراخوانده شدند تا میانشان داوری کند، گروهی از آنان روی برگرداندند. و اگر حق داشته باشند تسلیم به آن می آیند.(سوره نور، آیات 48 و 49)
و چون فراخوانده شدند تا نزد خدا و رسولش بیایند تا میانشان داوری کنند، گروهی از آنان زمام امور را به عهده گرفتند. اگر راست می گفتند (و حکم از آن آنها بود) به سرعت نزد او می آمدند و تسلیم می شدند».
- قرآن پیامبر (ص) را بر اقامه عدل منصوب کرده است:
«پس نماز بخوان و آن گونه که امر شده ای، راستگو باش و از هوس های آنان پیروی مکن و بگو: من به آنچه خدا از کتاب نازل کرده ایمان دارم و به عدالت امر شده ام. بین شما، پروردگار ما و شماست.(سوره شوری، آیه 15)
پس شما نیز آنان را به این دین یگانه الهی فرا می خوانید و بر آنچه به آن امر شده اید ثابت قدم باشید و از خواسته های آنان پیروی نکنید و بگویید: «به هر کتابی که خداوند نازل کرده ایمان آورده ام و مأمور شده ام که انجام دهم. شاید من فقط در میان شما باشم.» خداوند پروردگار ما و شماست. در نتیجه اعمال ما برای ما و در نتیجه اعمال شما برای شما بین ما دشمنی نیست و خداوند ما و شما را در یک جا جمع می کند و بازگشت به سوی اوست.
- قرآن از مؤمنان می خواهد که شاهد عدالت باشند و حتی در برخورد با دشمنان خود به عدالت پایبند باشند.
«اى كسانى كه ايمان آوردهايد، پشتيبان خدا باشيد و بر عدالت گواه باشيد، و نفرت قومى شما را به عدالت نكند. به تقوا نزدیکتر و از خدا بترسید که خداوند به آنچه انجام می دهید آگاه است.(سوره مائده، آیه 8)
«اى كسانى كه ايمان آوردهايد، هميشه از خدا دفاع كنيد و به عدالت گواهى دهيد، دشمنى مردم شما را به گناه نمىكشاند و عدالت را رها نمىكند، اين به تقوا نزديكتر است و از خداوندى كه مىداند!
حکم شرع در سیره پیامبر
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله در امور حکومت خود توجه ویژه ای به قانون داشت. برخی از حساسیت های پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم در این زمینه این است:
- جلوگیری از سوء استفاده اقوام و دوستان
از امام صادق (علیه السلام) روایت شده که وقتی آیه نازل شد. زکات یکی از مکشوفه موارد استفاده از زکات عاملان روی آنها بودند. یعنی مسئولین جمع آوری زکات. مردمی از بنی هاشم نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و از آن حضرت خواستند که به دلیل خویشاوندی، جمع آوری زکات را به آنان بسپارد تا سهمی از زکات برای خود بگیرند. پیامبر صلی الله علیه و آله فرمود: صدقه و زکات بر من و بنی هاشم حرام است. فکر می کنی من تو را بر دیگران ترجیح می دهم؟
- برابری همه مردم در برابر قانون
پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله و سلم پس از فتح مکه می فرماید: «ای مردم بدانید که پروردگار شما یکی است و پدر شما یکی است و بدانید که عرب بر غیر آن برتری ندارد – نه عجم بر عرب برتری دارد و نه سیاه بر سفید و نه سفید بر سیاهی جز به واسطه تقوا…» در جای دیگر فرمود: «همه مردم در برابر قانون و عدالت برابرند.»
-
عدالت در اجرای قانون
امام علی علیه السلام در وصف اخلاق و اخلاق پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فرمود: سیره و عاداتش معتدل، روشش صحیح و هوشیار، گفتارش حق را از باطل روشن می کرد، و قضاوتش عادلانه بود.
-
تعهد به عدالت در اجرای قانون
پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم هنگام تقسیم غنائم حنین به مسلمانان فرمود: به خدا سوگند اگر تعدادی درخت و گوسفند و شتر داشتید آنها را بین شما تقسیم می کردم ولی شما آنها را پیدا نکن.» در درون من طمع، بخل یا دروغ وجود دارد.»
-
حق مرکزی برای اجرای قانون
حضرت در شرح زندگانی پیامبر صلی الله علیه و آله فرمودند: «همه در حقوقشان مساوی بودند».
در مورد حاکمیت قانون و پایبندی به قانون صحبت کنید
پیامبر اکرم (ص):
- «اگر یکی از عذابهای خداوند در زمین اجرا شود، بهتر و پاکیزهتر از شصت سال عبادت است».
- در روز قیامت شهریار را می آورند که مجازات می کند و تازیانه ای کمتر از عذاب می زند، در مقام قصاص می گوید: خدایا از روی رحمت به بنده تو این کار را کردم به آنها گفته می شود: آیا شما از من با بندگان مهربانتر هستید، سپس دستور می دهد که او را به آتش بکشند، و او را در مقام مسئول قرار دهند : خدایا این کار را کردم که گناه نکنی و دستور داد آن را هم بسوزانند.
- «پرهیزگارترین مردم راستگو هستند، چه به نفع او باشد و چه علیه او».
- «بنی اسرائیل به این دلیل هلاک شدند که حدود الهی را بر زیردستان تحمیل کردند نه بر بزرگان».
امام علی (علیه السلام) خطاب به مالک اشتر:
- حق هر کس دور و نزدیک (خودت یا بیگانه) را محفوظ و حفظ کن و در این زمینه صبور باش و این صبر را به خدا نسبت بده، هر چند این رفتار با نزدیکان و اطرافیان و عواقب آن باشد. با همه سختی هایش، یک سرچشمه دارد، یک عاقبت بخیر و یک آخرت خوش.
امام کاظم (علیه السلام):
-
«زمین را با باران زنده می کند و مردم را برای احیای خیر می فرستد و سپس زمین را با احیای خیر زنده می کند. اجرای عدل به عدالت سودمندتر از باران چهل روز بر زمین است.