سبک زندگی

معنی مرصاد در فرهنگ قرآنی چیست؟

مجله بهترینها خدمات مذهبی در این مقاله می خواهیم با معنای رصدخانه آشنا شویم.

عکس از پل ساراتعکس از پل سارات

معنی رصدخانه در فرهنگ لغت

تعریف آن در لغت نامه دهخدا مرصاد چنین است:

  • راه ، راه ، راه فرخ ، رصدخانه ، جاده ای که در آن نگهبان است ، رصدخانه ، رصدخانه ، محل رصد ، گذرگاه ، راه دیده بان ، جایی که یک کسى که هوشیار و بینا است: «إِنَّ اللَّهُمْ أَرْبَکُمْ نَظِیرٌ» (سوره فجر، آیه 14). خدای شما در درس است. در بین راه، جایی که منتظر کشتن دشمن بودند، کمین شد: جهنم در انتظار بود (سوره نبأ، آیه 21); در واقع، جهنم گاهی دروغ می گوید.

معنی مراد در قاموس قرآن کریم

  • مراد در قاموس قرآن به معنای کمین آمده است. کلمه مانیتورینگ به معنای آمادگی برای مراقبت است و رصدخانه به معنای مکانی است که فرد برای مراقبت در آنجا قرار می گیرد. مانند عبارت «جهنم کانت دیدبان است: جهنم بی شک محل کمین است» یعنی جهنم جایی است که همه مردم از آن عبور می کنند. همان گونه که در آیه «وَ إِنَّا مِنْکُمْ مِنْکُمْ رُزِی» (سوره مریم، آیه 71); و در میان شما هستند جز کسانی که وارد آتش می شوند.»

کلمه مراد در قرآن

کلمه رصدخانه در متن قرآن در دو جا آمده است:

سوره مبارکه فجر، آیه 14:

«در حقیقت پروردگارت ناظر است».

«در حقیقت پروردگارت ناظر است»

این آیه هشداری است برای کسانی که راه قوم طغیانگر را می روند. گاهی اوقات کلمه “نظارت” برای اشاره به کمینی استفاده می شود که همه باید از آن عبور کنند، حتی اگر می دانند کسی در کمین است تا آنها را بزند. بنابراین هیچکس نمی تواند از عذاب الهی بگریزد و خداوند هر وقت بخواهد او را عذاب می کند.

سوره نبأ، آیه 21:

«به راستی که جهنم مراقب است».

“طرح جهنم در آن روز عالی خواهد بود.”

در روز قیامت فرشتگان عذاب در کمین طاغیان خواهند بود. زیرا همانطور که در آیه 71 سوره مریم می خوانیم:

«و هیچ یک از شما نیست مگر اینکه به سوی آن بیاید، این حکم قطعی است بر پروردگارتان».

«و همه شما (بدون استثنا) وارد جهنم خواهید شد.

لذا همه مردم اعم از خیر و شر از جهنم یا از فراز آن عبور می کنند و در این گذر با تعابیر مختلف از فرشتگان عذاب یا گرانی آتش جهنم، کمینی برای طغیانگر است. در دهان آتش فرو رفته اند.

منظور از کلام معصومین علیهم السلام چیست؟

الفدر مسیر پلی است که هیچ بنده ای از روی بی عدالتی نمی تواند از آن عبور کند.»

«روایت پلی است بر جاده ای که از جهنم می گذرد، کسی که حق مظلوم را بر گردن دارد نمی تواند از آن عبور کند».

«در حقیقت پلی است بر جهنم که از مو ظریفتر و از شمشیر تیزتر است».

«پلی باریکتر از مو و تیزتر از شمشیری که بر جهنم کشیده شده است.»

«و این قول خداوند تبارک و تعالی است که پروردگارت ناظر است».

«و این همان است که خداوند متعال درباره پروردگارت لابل مسرد فرمود».

هفت پل به سوی جهنم وجود دارد، در پل اول از انسان درباره «ایمان» سؤال می شود و اگر آن را به طور کامل تسلیم کند، به پل دوم می پردازد و از او می پرسند پل سوم.» در آنجا از او درباره زکات می پرسند، اگر آن را تقدیم می کند، به پل چهارم می رود، در آنجا از روزه ماه مبارک رمضان می پرسند، اگر آن را تقدیم می کند، به پل پنجم می گویند و عمره» اگر تقدیم کند به پل ششم می‌رود و در آنجا از «صالح رحم» سؤال می‌کنند، اگر پایشان به پل هفتم می‌رود، و در آنجا از «ظالم» سؤال می‌کنند او درباره حقوق بندگان.. این است معنای فرموده خداوند: «وَ اللَّهُ رَبِّ الْبَیْرِسَ».

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا