مونتاژ و تدوین در سینما چیست و چه تفاوتی دارد؟
مجله بهترینها خدمات فرهنگ و هنر – مفاهیم اساسی و تعریف گروه بندی و گروه بندی: در ابتدای پیدایش این تکنیک که برای حذف و چینش سکانس ها به کار می رفت، مونتاژ یا اتصال و حذف بخش هایی از فیلم های در حال تولید نامیده می شد. اما بعداً تدوین یک فیلم به معنای ایجاد ساختار و ریتم مفهومی برای فیلم است و گفته می شود که تدوین، محیط فیزیکی فیلم است.به شخصی که تلفیقی را انجام می دهد «تدوینگر» و شخصی که تدوین را انجام می دهد «تدوینگر» می گویند و دو نفر متفاوت می توانند این دو کار را در یک فیلم انجام دهند..
ویراستار باید با مسائل تولید از جمله کارگردانی، عکاسی و ضبط صدا آشنا باشد تا بتواند اشتباهات یا اصلاحات را به درستی در ویرایش اعمال کند. ویراستار ماهر کسی است که آرشیو کاملی دارد و از زیبایی شناسی تصویر به خوبی آگاه است. به عبارت دیگر ویرایش به معنای تنظیم و تکمیل کار است و برای همه چیز به کار می رود. اولین نمونه بارز در مراحل عکاسی و فیلمبرداری است، اما کاربردهای دیگری نیز دارد. مثلاً وقتی قاضی پرونده را جمع کرد تا حکم نهایی خود را اجرا کند، یعنی مواد را بر اساس ساختار مفهومی مشخصی تنظیم کرد و به نتیجه مطلوب رسید.
تدوین معمولاً از همان مرحله فیلمبرداری شروع می شود، به این ترتیب که تدوینگر هر روز فیلم های گرفته شده را (با عجله) می گیرد و با مشورت کارگردان آن قسمت های فیلم را مونتاژ می کند. وقتی فیلمبرداری تمام می شود، تدوینگر فیلمی را در دست می گیرد که اتفاقات فیلم را به شکلی خام و نادرست دنبال می کند. تدوینگر با این فیلم شروع به تدوین می کند. به نظر کارگردان، او بهترین برداشت ها را انتخاب می کند و سبک صدای فیلم را با تصویر تطبیق می دهد. این نسخه از فیلم اولین نسخه ویرایش شده فیلم است که به فرم نهایی خود رسیده است که به آن کات خام می گویند. (برش خام)البته به این برش، کات کارگردان نیز می گویند، زیرا کم و بیش دیدگاه کارگردان فیلم را در خود جای داده است و تا به حال شخص دیگری در آن دخالتی نکرده است.
پس از مشورت با فیلمساز، ویراستار نسخه اولیه ویرایش را بررسی و ویرایش می کند، جلوه های بصری را برای جابجایی فیلم اضافه می کند (مانند محو شدن، ترکیب و غیره)، جلوه های ویژه را به فیلم اضافه می کند و در نهایت برش نهایی را در جایی ارائه می کند. فیلم و طول آن مشخص می شود محل قرارگیری آنها دقیقاً مرتب شده است و صدا به خوبی با تصویر هماهنگ شده است. لازم به ذکر است که سردبیر بر کار مسئول میکس صداها نظارت دارد. صدای فیلم شامل دیالوگ، موسیقی طبیعی، جلوه های صوتی و موسیقی متن است.
اهمیت مونتاژ در سینما
از طریق ویرایش می توان روایت را پیوسته و روان بیان کرد. ویرایش زمان و مکان را فشرده می کند، بر عناصر مختلف و پراکنده تأکید می کند، آنها را کنار هم می آورد و به گونه ای مرتب می کند که الگوهای معنایی خاصی ایجاد کند..
در عین حال تدوین به نوعی واکنش مخاطب را شکل می دهد. به عنوان مثال، ارائه مجموعه ای از نماهای کوتاه که به سرعت با یکدیگر ارتباط برقرار می کنند، می تواند حس هیجان، کنش و انتظار را برای مخاطب ایجاد کند. در حالی که نماهای بلند آرامش بخش هستند، بر عنصر دراماتیک صحنه تاکید می کنند و مخاطب را بیشتر به سمت شخصیت ها می کشانند..
نحوه ترکیب صدا و تصویر تاثیر بسیار مهمی روی مخاطب دارد. به عنوان مثال، شنیدن یا عدم شنیدن دیالوگ ها، ارائه موسیقی در یک لحظه خاص از فیلم، حجم صداهایی که بالا و پایین می روند و صدای محیطی که شنیده می شود، همگی معنای خاصی را ایجاد می کنند و به آن جهت می دهند. احساسات مخاطب در جهت.
منابع: شبکه رشد، ویکی پدیا