سبک زندگی

نحوه هواگیری رادیاتور خودرو – ستاره

مجله بهترینها خدمات خودرو – نحوه تهویه رادیاتور خودرو و دانستن روش صحیح انجام آن را بدون کمک مکانیک ممکن می سازد. در کل این کار خیلی سخت نیست و به تنهایی انجام می شود. ما قبلاً نحوه انجام این کار را در پژو 206 توضیح داده ایم. اما رادیاتور اتومبیل های دیگر گاهی اوقات نیاز به تهویه دارد. بر این اساس بررسی کلی موضوع تهویه خودرو و ارائه توضیح مختصر و ساده در مورد آن، اشکالی ندارد.

نحوه تهویه رادیاتور خودرونحوه تهویه رادیاتور خودرو

همانطور که بخش قابل توجهی از بدن انسان از آب تشکیل شده است، بخش عمده ای از مایع خنک کننده خودرو نیز از آب تشکیل شده است. وظیفه اصلی خنک کننده خودرو خنک نگه داشتن موتور خودرو و اجزای مرتبط با آن است. در این میان آب جاری در رادیاتور خودرو نقش مهمی در انجام این کار دارد. هنگامی که موتور خودرو را روشن می کنید، آب موجود در رادیاتور حرکت کرده و از طریق کانال های داخل موتور خودرو جریان می یابد. اگر این جریان آب به هر دلیلی مختل شود یا در جریان آن تغییری ایجاد شود، گرمای ایجاد شده در موتور خودرو بالا می رود و ممکن است باعث آسیب عمده به قسمت های مختلف آن شود.

یکی از دلایلی که می تواند باعث اختلال در گردش آب در کانال های سیم پیچ موتور خودرو و فلج شدن سیستم خنک کننده موتور شود، کاهش میزان آب رادیاتور خودرو و یا وجود هوا در آن است. به این ترتیب پایه تهویه رادیاتور خودرو می آید تا از این مشکل خلاص شود و روش تهویه رادیاتور اهمیت زیادی پیدا می کند.

نحوه هواگیری رادیاتور و مفهوم آننحوه هواگیری رادیاتور و مفهوم آن

نحوه هواگیری رادیاتور و مفهوم آن

اصولی که در نحوه تهویه رادیاتور اتومبیل استفاده می شود، به طور کلی شبیه به هواگیری بسیاری از موارد دیگر است. در صورت وجود هوا در رادیاتور خودرو، امکان حرکت این هوا به داخل کانال های متصل به رادیاتور نیز وجود دارد. وجود هوا در این کانال ها از حرکت آب به برخی از قسمت های موتور خودرو جلوگیری می کند. در نتیجه این قطعات در اثر واکنش ناشی از احتراق موتور داغ می شوند و نمی توانند خنک شوند. به این ترتیب هرچه هوای بیشتری در مجاری موتور خودرو وجود داشته باشد، ظرفیت خنک کنندگی رادیاتور بیشتر می شود. بنابراین این احتمال وجود خواهد داشت که افزایش دمای موتور باعث آسیب عمده به قطعات مختلف آن شود.

برای یادگیری نحوه تهویه رادیاتور خودرو و معنای آن می توانید یک سرنگ طبی حاوی مایعات طبی را در نظر بگیرید. البته وجود هوا در این سرنگ برای بیمار خطرناک خواهد بود. بنابراین پزشکان یا پرستاران سعی می کنند قبل از تزریق محتویات سرنگ به بدن بیمار، هوای سرنگ را تخلیه کنند. روش تهویه رادیاتور خودرو تقریباً یکسان است و هوای رادیاتور نیز باید به روش های مشابه خارج شود.

در واقع نحوه تهویه رادیاتور خودرو نیز به این صورت است که هوای رادیاتور بدون حباب آب یا مایع رادیاتور در کانال های آن به طور مداوم به جریان خود ادامه می دهد. یعنی همان طور که سرنگ مخلوط با هوا از هوا خالی می شود.

نحوه تهویه رادیاتور خودرونحوه تهویه رادیاتور خودرو

آموزش تهویه رادیاتور خودرو

نحوه تهویه رادیاتور خودرو در مرحله اول، با پیدا کردن پیچی که به عنوان پیچ هواکش شناخته می شود، شروع می کنید. برای یافتن این پیچ، باید سطح لوله ای را که از رادیاتور خودرو به موتور آن متصل می شود، به خوبی بررسی کنید. زیرا پیچ تهویه در بسیاری از خودروها بر روی این لوله قرار دارد. به طور کلی اگر محل دقیق پیچ هواکش خودرو خود را نمی دانید، باید مسیر لوله اتصال از رادیاتور تا موتور خودرو را به طور کامل بررسی کنید و سطح آن را به خوبی جستجو کنید.

روش هواگیری رادیاتور خودرو به این صورت است که در هنگام خاموش شدن موتور خودرو باید پیچ ​​تهویه باز شود. زیرا در حین کارکرد موتور خودرو، پمپ آب نیز کار می کند و به دلیل سرازیر شدن آب به لوله، بازکردن پیچ ورودی هوا باعث نشت آب از پیچ می شود.

همانطور که در مقاله قبلی خود اشاره کردیم، رادیاتور خودرو تنها زمانی باید هواگیری شود که موتور خودرو برای مدت زمان مشخصی خاموش باشد. در واقع باید مدت زیادی از خاموش شدن ماشین گذشته باشد و موتور کاملا خنک شده باشد. این کار به دلیل گرم نبودن آب کانال های متصل به موتور و مایع خنک کننده خودرو انجام می شود. در غیر این صورت، اسپری کردن آن روی سر و صورت ممکن است باعث ایجاد مشکل شود. پس از آن می توان موتور خودرو را روشن کرد تا آب موجود در رادیاتور دوباره به کانال های متصل به آن برود.

نحوه تهویه رادیاتور خودرونحوه تهویه رادیاتور خودرو

روش تهویه رادیاتور خودرو پس از انجام مراحل فوق به این صورت است که ابتدا پیچ تهویه ثابت شده به لوله ای که موتور را به رادیاتور متصل می کند به آرامی برگردانید تا مقداری از آب به کانال اتصال رادیاتور و موتور خودرو تخلیه شود. به طور طبیعی، هوای کانال های متصل به رادیاتور تنها پس از ایجاد فشار قابل توجه تخلیه می شود. بنابراین باید آب داخل رادیاتور ریخته شود. با ریختن آب اضافی در رادیاتور ترجیحا آب جوشیده بدون املاح جریان آن در کانال های متصل به رادیاتور ایجاد شده و بخشی از آب از مارپیچ هوادهی خارج می شود.

اگر هوا در آب وجود داشته باشد که به داخل رادیاتور و مجرای موتور جریان می یابد، نحوه خروج آن از پیچ ورودی هوا متلاطم و متزلزل خواهد بود. بنابراین باید تا زمانی که آب از مارپیچ هوادهی به طور پیوسته، کاملا یکنواخت، یکنواخت و کامل خارج شود، ریختن آب اضافی را در رادیاتور ادامه داد. در واقع این نشان دهنده عدم وجود هوا در آب است و فرآیند هوادهی رادیاتور و لوله های متصل به آن به پایان رسیده است.

لازم به ذکر است پس از اتمام فرآیند تهویه رادیاتور خودرو، باید پیچ ​​تهویه کاملاً و کاملاً سفت شده و درب رادیاتور در محل صحیح خود قرار گیرد. به این ترتیب فرآیند تهویه رادیاتور خودرو به پایان می رسد و سیستم خنک کننده موتور خودرو می تواند دوباره کار خود را از سر بگیرد.

نحوه تهویه رادیاتور و زمان لازم برای انجام آننحوه تهویه رادیاتور و زمان لازم برای انجام آن

زمان لازم برای تخلیه رادیاتور

صرف نظر از نحوه تهویه رادیاتور، ممکن است این سوال برای بسیاری از دارندگان خودرو که به مسائل مکانیکی اهمیت نمی دهند پیش بیاید: زمان مناسب برای تهویه رادیاتور خودرو چیست و چگونه و کجا باید از نبود رادیاتور در رادیاتور اطمینان حاصل کرد. ماشین؟ آیا ماشین نیاز به هواگیری دارد یا خیر؟

یکی از نشانه هایی که می تواند نشان دهنده نیاز خودرو به تهویه باشد، جوشیدن آن است. جوشاندن ماشین نشان می دهد که سیستم خنک کننده در آن ماشین به درستی کار نمی کند. همچنین وقتی به رادیاتور ماشین در حال جوش آب اضافه می کنید ممکن است مقداری هوا نیز به آب اضافه شود. به طور کلی، اگر جریان الکتریکی ماشین شما به سرعت افزایش می یابد یا ماشین شما گرمای بیش از حد نامیده می شود، این می تواند نشان دهنده این باشد که باید در اسرع وقت یک روش هوادهی رادیاتور را انجام دهید. به طور کلی، هر زمان که قسمت قابل توجهی از آب رادیاتور خودروی خود را تعویض می کنید، بهتر است رادیاتور را پس از آن تخلیه کنید.

همانطور که تجربیات برخی از رانندگان نشان می دهد، باز کردن دریچه رادیاتور یا مخزن آب در خودرو در زمان گرم بودن هوا باعث ورود هوا به سیستم خنک کننده موتور خودرو می شود. پس از باز کردن دریچه رادیاتور یا مخزن آب، زمانی که مقداری آب از سیستم خنک کننده موتور خارج می شود، فرآیند هواگیری اتفاق می افتد. در این حالت پس از خروج آب، بقیه آن در مخزن ته نشین می شود و مقدار زیادی هوا وارد سیستم خنک کننده موتور می شود. هوایی که برای خروج از سیستم خنک کننده موتور خودرو باید در رادیاتور یا مخزن آب پر شود باید کاملاً و کاملاً تهویه شود.

چگونه رادیاتور را تهویه کنیم و چرا؟چگونه رادیاتور را تهویه کنیم و چرا؟

دلیل تهویه رادیاتور

گاهی اوقات، هدف اصلی از کشیدن هوا از سیستم خنک کننده خودرو، آزاد کردن فشار هوا در داخل سیستم در هنگام گرم است. سیستم خنک کننده موتور خودرو در اکثریت قریب به اتفاق خودروهای جدید تحت فشار است. فشاری که باعث بالا رفتن نقطه جوش آب می شود. اگر شیر رادیاتور یا مخزن آب را در حالی که گرم است باز کنید، با خروج هوا، فشار از بین می رود. همچنین اگر دمای آب عبوری از کانال های متصل به موتور به 100 درجه سانتیگراد برسد، موتور خودرو به جوش می آید و ممکن است با آسیب های جدی بسیاری مواجه شود. در بسیاری از خودروها با توجه به واکنش های موتورهایشان، انتظار رسیدن دمای آب به 100 درجه سانتیگراد چندان دور از ذهن نیست. به همین دلیل سیستم خنک کننده موتور خودرو همیشه تحت فشار است.

بنابراین اگر به هر دلیلی شیر رادیاتور یا مخزن آب خودرو در حالی که گرم است باز شود، حتی اگر آب از سیستم خنک کننده خودرو خارج نشود، باید با ریختن آب، دمای آن را کاهش داد. روی مایع خنک کننده یا زمان می گذرد تا شیر به نصف درجه معمولی بسته شود.

از سوی دیگر، نشت هوا به رادیاتور یا سیستم خنک کننده خودرو می تواند از طریق شلنگ های آب متورم ظاهر شود. مشکلی که معمولاً به دلیل مشکل در واشر سر سیلندر ایجاد می شود. برای اطمینان 100% از این مشکل می توانید در زمانی که موتور خودرو کاملا سرد است، شیر رادیاتور یا مخزن آب را باز کنید. اگر هوا در زمانی که موتور کاملا سرد است از سیستم خنک کننده خودرو خارج شود، می توان تایید کرد که واشر سرسیلندر مشکل جدی دارد. اگر واشر سرسیلندر یا مشکل فرسودگی جدی و پیشرفته باشد، باعث می شود موتور در هنگام کارکردن خودرو از کار بیفتد.

چگونه رادیاتور را تهویه کنیم و چرا؟ چگونه رادیاتور را تهویه کنیم و چرا؟

خونریزی سیستم خنک کننده خودرو بدون باد کردن شیلنگ ها معمولاً به دلیل نشتی در یکی از اتصالات سیستم خنک کننده خودرو است. گاهی اوقات دریچه مخزن آب آسیب دیده با گرم شدن رادیاتور و ورود هوا باعث خروج آب می شود. نشتی آب ممکن است در شرایط خاص مانند قبل از روشن شدن فن رادیاتور خودرو یا باز شدن ترموستات رخ دهد. در چنین شرایطی با بررسی اتصالات و قسمت های مختلف سیستم خنک کننده موتور خودرو می توانید با روشن شدن موتور خودرو تا گرم شدن کامل و فعال شدن فن، نشتی را مشخص کنید.

نیاز به هواگیری رادیاتور نیز ممکن است پس از تعمیر خودرو احساس شود. به طور کلی معمولاً پس از تعمیر یا تعویض هر قسمت از سیستم خنک کننده در موتور خودرو، تمام یا قسمت زیادی از سیال در سیستم خنک کننده تخلیه می شود. در این صورت سطح آب رادیاتور خودرو کاهش یافته و راه را برای هوا باز می کند. اغلب اوقات، خودروهای بدون پیچ تسکین دهنده دارای سوراخی در بدنه ترموستات هستند که توسط یک توپ فلزی کوچک وصل شده و به عنوان یک شیر خودکار عمل می کند.

مکانیسم کلی آن به این صورت است که هوای داخل سیلندر به آرامی از دهانه فوق عبور می کند به طوری که با رسیدن آب، گوی فلزی جلوی دهانه مسدود می شود. در اینجا می توان به طور خلاصه به نحوه تهویه رادیاتور خودرو بدون پیچ هواکش اشاره کرد.

نحوه هواگیری رادیاتور ماشین بدون پیچ هواکشنحوه هواگیری رادیاتور ماشین بدون پیچ هواکش

نحوه هواگیری رادیاتور ماشین بدون پیچ هواکش

در خودروهایی که دریچه تهویه ندارند، کافی است سیستم خنک کننده را با ریختن آهسته آب داخل باک یا رادیاتور پر از آب کرده و چند دقیقه منتظر بمانید تا سطح آن به آرامی کاهش یابد. سپس این کار باید تا زمانی ادامه یابد که سطح آب در مخزن یا رادیاتور ثابت بماند. در خودروهای مجهز به پیچ تهویه معمولا دو پیچ برای هواگیری رادیاتور خودرو وجود دارد. در این نوع خودروها باید تمامی پیچ های تهویه باز شود و پس از افزودن آب به رادیاتور یا مخزن صبر کنید تا آب خارج شود. همانطور که قبلا ذکر شد، همزمان با کاهش سطح آب، آب به سیستم خنک کننده اضافه می شود، به طوری که آب به طور مداوم و بدون حباب هوا از پیچ های تهویه خارج می شود.

به هر حال تلاش اصلی ما در مقاله پیش رو این بود که نحوه تهویه رادیاتور و سیستم خنک کننده خودرو را به روشی بسیار ساده توضیح دهیم تا افرادی که با این مقوله آشنایی ندارند، معرفی مختصری از آن پیدا کنند. به طور کلی روش تهویه رادیاتور در خودروهای مختلف بسیار شبیه به یکدیگر است. به این ترتیب، اگر رادیاتور و سیستم خنک کننده را روی ماشینی که دارید هوا دهید، می توانید کار را تقریباً به همین شکل یا با تغییرات کوچک در آن روی ماشین های دیگر نیز انجام دهید.

مطالب پیشنهادی:

206 تهویه رادیاتور و نکات مربوط به آن

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا