سبک زندگی

نگاهی به دنا اتوماتیک و مهم‌ترین ویژگی‌ های این خودرو

مجله بهترینها خدمات خودرو – دنا اتوماتیک را نمی توان یک خودروی کاملا جدید نامید. زیرا این خودرو عملاً مشابه است ماشین داینا پلاس توربو مجهز به گیربکس اتوماتیک است. این موضوع را مدیران ایران خودرو نیز تایید کردند و تجهیز دنا پلاس توربو به گیربکس اتوماتیک را گامی در جهت دوری از رقبا توصیف کردند.

به گفته مدیران این شرکت گیربکس اتوماتیک این خودرو ساخت شرکت پانچ بلژیک بوده و هم اکنون در حال انجام تست های فنی است. البته این صحبت ها چند ماه پیش و در زمانی مطرح شد که خبری از اعمال تحریم های جدید علیه ایران به گوش نمی رسید. حال باید منتظر ماند و دید که برنامه ریزی ها برای نسخه اتوماتیک دنا پلاس توربو به کجا می انجامد.

به اتومات ما نگاهی بیندازیدبه اتومات ما نگاهی بیندازید

با تولید این محصول جدید تعداد اعضای خانواده دینا به چهار نفر افزایش می یابد. پس از مدتی تولید خودروی داینا، نسخه جدیدی از آن با پسوند پلاس عرضه شد که دارای امکانات و قابلیت های بیشتری نسبت به مدل پایه است. سپس نوبت به دنا پلاس توربو رسید تا از همان امکانات موجود در آن بهره مند شود ماشین داینا پلاس، فقط به موتور توربوشارژ مجهز شود. حال محصول جدید ایران خودرو یعنی مدل داینا اتوماتیک تمامی این المان ها را با گیربکس اتوماتیک در اختیار خریداران قرار می دهد.

مشخصات فنی ما اتوماتیک استمشخصات فنی ما اتوماتیک است

مشخصات فنی ماشین اتوماتیک ما

همانطور که اشاره کردیم مهم ترین تفاوت خودروی داینا اتوماتیک با خودروی داینا پلاس توربو، گیربکس اتوماتیک و دستی آنهاست. بنابراین این دو خودرو در سایر جنبه های فنی تفاوت خاصی با یکدیگر ندارند. در واقع، نوع اتوماتیک داینا، مانند مدل توربوی گیربکس دستی آن، از وجود یک موتور 4 سیلندر 16 سوپاپ EF7 TC بهره می برد. موتور 1650 سی سی با توربوشارژ. بنابراین قدرت خروجی موتور به کار رفته در مدل اتوماتیک داینا بسیار بهتر از نسخه های تنفس طبیعی این خودرو خواهد بود.

وجود این موتور بهینه شده باعث شد تا قدرت خروجی خودروی اتوماتیک داینا معادل 150 اسب بخار شامل 5500 دور در دقیقه باشد. حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور این خودرو 215 نیوتن متر شامل 2200 تا 4800 دور در دقیقه است. این اعداد از خودروی داینا پلاس بیشتر است. زیرا حداکثر قدرت داینا پلاس 113 اسب بخار و حداکثر گشتاور 115 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه است.

بنابراین می توان انتظار داشت که شتاب 0 تا 100 برای مدل داینا اتوماتیک بهتر از داینا پلاس دستی باشد. شتاب 0 تا 100 دنا پلاس توربو هم اکنون حدود دو ثانیه بهتر از دنا پلاس است و انتظار می رود این تفاوت در مدل اتوماتیک این خودرو نیز نمایان شود.

قابلیت های ماشین اتوماتیک ماقابلیت های ماشین اتوماتیک ما

بنابراین، اگر دنا پلاس در حدود 13 تا 14 ثانیه از حالت سکون به سرعت 100 کیلومتر بر ساعت و صفر برسد، مدل اتوماتیک دنا احتمالاً این رقم را بین 10 تا 11 ثانیه خواهد داشت.

اگرچه موتور به کار رفته در نوع توربو داینا نسبت به موتور داینا پلاس تغییر کرده است، اما سایر مشخصات فنی این دو خودرو تقریباً مشابه یکدیگر است. در عین حال سایر قسمت های دنا پلاس توربو مانند سیستم ترمز می توانست نسبت به دنا پلاس بهبود یافته و بهبود یابد. اما در مدل توربو خودرو داینا این اتفاق نیفتاد.

به نظر می رسد این شرایط در مدل اتوماتیک خودروی داینا نیز به همین صورت وجود داشته باشد و تغییری در مشخصات فنی این خودرو ایجاد نشده است. البته انتظار می رود استحکام سایر قطعات فنی این خودرو با توجه به گیربکس اتوماتیک جدید به کار رفته در آن بهبود یابد.

همچنین در صورت عدم بهبود مصرف سوخت در مدل اتوماتیک داینا، رقم مصرف سوخت این خودرو در حالت سیکل ترکیبی مشابه مشخصات داینا پلاس توربو و حدود 7.9 لیتر در هر 100 کیلومتر خواهد بود.

در هر صورت این امید وجود دارد که در این محصول جدید شاهد بهبود قطعات قدیمی به کار رفته در آن و ارتقای قدرت فنی باشیم. سایر مشخصات فنی خودرو دینا اتوماتیک را در جدول زیر مشاهده می کنید. اگرچه بسیاری از این مشخصات هنوز 100 درصد تایید نشده اند، اما این احتمال وجود دارد که در نسخه نهایی این خودرو شاهد آن ها باشیم.

مشخصات فنی ماشین اتوماتیک ما
طول ماشین 4559 میلی متر
نمایشگاه ماشین 1720 میلی متر
ارتفاع ماشین 1460 میلی متر
فاصله بین دو محور خودرو 2671 میلی متر
وزن ماشین 1262 کیلوگرم
نوع موتور خودرو EF7 TC دارای توربو شارژ است
تعداد سیلندر 4 سیلندر
تعداد دریچه ها 16 سوپاپ
ظرفیت موتور خودرو 1650 سی سی
حداکثر توان خروجی موتور خودرو 150 اسب بخار در 5500 دور در دقیقه
حداکثر گشتاور تولید شده توسط موتور خودرو 215 نیوتن متر در 2200 دور در دقیقه
نوع گیربکس ماشین گیربکس اتوماتیک
شتاب صفر تا صد ماشین 10 تا 11 ثانیه
حداکثر سرعتی که وسیله نقلیه می تواند به آن برسد 205 کیلومتر در ساعت
ظرفیت مخزن سوخت خودرو 60 لیتر
مصرف سوخت در حالت سیکل ترکیبی 7.9 لیتر در 100 کیلومتر
استاندارد آلایندگی خودرو یورو 4

ویژگی های ماشین دینا اتوماتیکویژگی های ماشین دینا اتوماتیک

ویژگی ها و قابلیت های خودروی اتوماتیک دینا

به گفته مسئولان شرکت ایران خودرو، خودروی دینا اتوماتیک علاوه بر بهره مندی از گیربکس اتوماتیک، آپشن های بیشتری نسبت به نسخه دستی خود ارائه خواهد کرد. البته هنوز به هیچ یک از این گزینه ها اشاره نشده است. اما به نظر می رسد امکانات به کار رفته در این خودرو تفاوت چندانی با امکانات موجود در دنا پلاس توربو نداشته باشد.

اما به نظر می رسد همان امکانات و قابلیت های به کار رفته در دنا پلاس توربو در مدل اتوماتیک دنا نیز وجود داشته باشد. می توانید این ویژگی ها را در متن زیر مشاهده کنید. را

  • وجود صفحه نمایش ویدیویی که از پخش فایل ها در فرمت های مختلف پشتیبانی می کند و دارای قابلیت GPS می باشد.
  • فرمان خودرو به کلیدهای کنترل سیستم صوتی، سیستم کنترل صوتی موبایل و سیستم کروز کنترل مجهز شده است. سیستم صوتی خودرو نیز شامل بلندگوهای جلو و عقب است.
  • امکان پاسخگویی به تلفن های همراه از طریق قابلیت بلوتوث
  • بهره گیری از سیستم های مکمل ABS و EBD برای اطمینان از پایداری و پایداری خودرو
  • مجهز به قفل مرکزی با کنترل از راه دور رادیویی
  • سیستم پیشگیری از سرقت
  • وجود سیستم دزدگیر مرکزی هوشمند جهت اعلام ورود غیرمجاز
  • از سیستم تهویه مطبوع اتوماتیک بهره ببرید
  • یک کانال تهویه برای سرنشینان در ردیف عقب خودرو تعبیه شده است
  • علاوه بر کیسه هوای جانبی، چهار ایربگ ایمنی شامل ایربگ راننده و سرنشین جلو نیز وجود دارد.
  • از تودوزی مخملی بهره ببرید
  • آینه های جانبی برقی وجود دارد که به صورت خودکار جمع می شوند و مجهز به دفترچه راهنما هستند
  • این خودرو دارای پنجره هایی است که در برابر نور خورشید یا انرژی خورشیدی محافظت می کند
  • دارای شیشه های برقی برای درب های جلو و عقب خودرو مجهز به شیشه های برقی و ضد گیر کردن
  • مجهز به سانروف برقی
  • از چراغ های جلو LED و چراغ های نئون استفاده کنید
  • چراغ‌های روز و مه شکن در عقب و جلو خودرو، چراغ‌های نقشه‌خوان، چراغ خطر سوم و چراغ‌های پا روی درب‌های جلوی خودرو نصب شده‌اند.
  • وجود سنسور دنده عقب
  • یک صندلی برقی برای راننده تعبیه شده است که توانایی انجام هشت حرکت را دارد و در چهار محور مختلف افقی، عمودی، زاویه صندلی و پشتی صندلی قابل تغییر و تنظیم می باشد.
  • مجهز به دوربین دید عقب
  • یک صندلی برقی برای سرنشین جلو در نظر گرفته شده که دارای شش حرکت است و در سه محور افقی، زاویه صندلی و پشتی صندلی قابل تنظیم است.
  • استفاده از سیستم کنترل بخار بنزین
  • یک فرمان چرمی با دوخت قرمز، یک زیرپایی فرش شده با آرم توربو و نوار قرمز، و همچنین طراحی تغییر یافته دسته دنده با گردگیر آن با دوخت قرمز وجود دارد.

جدا از موارد ذکر شده، به نظر می رسد سیستم ترمز در این خودرو قرار است به صورت دیسکی طراحی شده باشد که در قسمت جلو قابلیت خنک شدن و در قسمت عقب به صورت دیسکی دارد.

ویژگی های ظاهری ما خودکار استویژگی های ظاهری ما خودکار است

ویژگی های ظاهری

از قبل می دانستیم که دنا پلاس و مدل جدیدتر آن یعنی دنا پلاس توربو از نظر ظاهری تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند. در واقع هر دوی این محصولات از مدل های سریع لیفت سمند هستند. با توجه به اینکه دنا اتوماتیک تنها با نسخه اتوماتیک جایگزین گیربکس دستی دنا پلاس توربو خواهد شد، می توان ظاهر و ظاهر آن را مشابه دنا پلاس توربو دانست.

نمای جلو

در نمای جلوی این خودرو چراغ های روشن تری نسبت به چراغ های سمند دیده می شود. در فضای بین این دو چراغ جلو پنجره این خودرو دیده می شود که شکل مشبک آن تقریبا شبیه شکل مشابه در سپر این خودرو است. کاپوت این خودرو نیز در دو قسمت کناری خود قوس کمی دارد. خصلتی که توانست این قسمت از خود را از یکنواختی دور کند.

نمای جلوی اتوماتیک مانمای جلوی اتوماتیک ما

نمای جانبی

در نمای جانبی داینا اتوماتیک که احتمالاً کاملاً شبیه نمای جانبی داینا پلاس توربو است، تفاوت ها با سمند نسبت به سایر نماها کمتر است. یکی از این تفاوت ها نوار بزرگ در نمای جانبی Dyna است. خطی که البته از نظر نوع طراحی و کیفیت کمی مردد به نظر می رسد.

دانا یک نمایش فرعی خودکار استدانا یک نمایش فرعی خودکار است

نمای عقب

تفاوت ها با خودروی سمند را می توان در نمای عقب دنا اتوماتیک به وضوح دید. طراحی قسمت هایی از این نما مانند چراغ های عقب و همچنین صندوق عقب با خودروی سمند کاملا متفاوت است و جزئیات بیشتری را نسبت به آن منعکس می کند. چراغ های این خودرو دارای لبه های صاف در یک طرف و خطوط تیز در سمت دیگر هستند. صندوق عقبش هم خیلی خوش فرم تر از سمند هست.

نمای عقب اتوماتیک دانانمای عقب اتوماتیک دانا

نمای داخلی

فضای داخلی دنا اتوماتیک به دلیل وجود صفحه نمایش لمسی با فضای داخلی بسیاری از خودروهای داخلی کمی متفاوت خواهد بود. اما این خودرو از نظر نوع طراحی داشبورد تفاوت خاصی با سایر محصولات ایرانی ندارد. بعید به نظر می رسد که طراحی داخلی این خودرو با داینا پلاس کاملا متفاوت باشد. اما امید است که طراحان این خودرو به آن توجه کنند و حداقل جزئیات کوچکی را نسبت به دیگر محصولات داینا تغییر دهند.

به طور کلی از این پس می توان مطمئن بود که تفاوت های اصلی داینا اتوماتیک و داینا توربو پلاس در ظاهر این دو خودرو منعکس نخواهد شد.

قیمت ماشین های اتوماتیک ماقیمت ماشین های اتوماتیک ما

قیمت ماشین های اتوماتیک ما

زمانی که خودروی دینا اتوماتیک عرضه شد، اعلام شد که این خودرو با قیمتی در حدود 65 میلیون تومان به بازار عرضه می شود. این در حالی است که قیمت دنا پلاس توربو در آن زمان بین 53 میلیون تومان تا 59 میلیون تومان بود. اما در زمان نگارش این مطلب، نسخه صفر کیلومتر دنا پلاس توربو با قیمتی در حدود 119 میلیون تومان در بازار آزاد معامله می شود.

بر این اساس بعید به نظر می رسد که سران ایران خودرو به عهد خود عمل کنند و خودروی داینا اتوماتیک را با همان قیمتی که وعده داده بودند روانه بازار کنند. چرا که در حال حاضر خودروهای دنا و دنا پلاس در بازار آزاد به ترتیب با میانگین قیمت 74 میلیون تومان و 97 میلیون تومان خرید و فروش می شوند. به همین دلیل برای اطلاع از امکانات، قیمت و تاریخ عرضه دقیق خودروی دانا مدل اتوماتیک باید حوصله بیشتری به خرج دهید.

نوشته های مشابه

دکمه بازگشت به بالا