هواگیری رادیاتور 206 و نکات مربوط به آن
مجله بهترینها خدمات خودرو – رادیاتور 206 و نحوه انجام آن کم و بیش مشابه سایر محصولات تولیدی ایران خودرو است. زیرا موتور و بسیاری از قطعات به کار رفته در پژو 206 شباهت زیادی به سایر محصولات ایران خودرو دارد.
به طور کلی پژو 206 و هر خودروی مشابه دیگری در سیستم خنک کننده خود از انواع پیچ و یا انواع خروجی هوا استفاده می کند که اگر به هر دلیلی آب یا دیافراگم خنک کننده موجود در آن تخلیه شود نیاز به تعویض دارد. -بازم پخش کن
البته باید در نظر داشت که هواگیری همیشه به معنای بازکردن پیچ خروجی هوا نیست. زیرا در برخی خودروها شاهد استفاده از پیچ تهویه نیستیم. در خودروهای بدون دریچه هوا، پس از افزودن آب به رادیاتور یا مخزن فشار، کمی صبر کنید تا آب به تمام مجاری موتور بریزد. پس از استارت زدن موتور، باید کمی صبر کنید، سپس سطح آب را دوباره بررسی کنید و در نهایت در صورت مناسب بودن شرایط، دریچه مخزن یا رادیاتور را ببندید.
اما در خودروهایی که دارای پیچ ورودی هوا هستند، کارکردن موتور آنها به مرور زمان باعث حرکت آب در مجاری موتور نمی شود و هوا خود به خود از آنها خارج نمی شود. بنابراین در این گونه خودروها باید تهویه به صورت صحیح و بهینه انجام شود.
علت دریچه رادیاتور 206
تهویه رادیاتور در 206 و سایر خودروهای مشابه بیش از هر چیز دیگری برای تسهیل خنک سازی موتور این خودروها انجام می شود. امروزه در اکثر خودروها انتقال حرارت در سیستم خنک کننده آنها توسط آب یا سایر سیالات مشابه انجام می شود. به این ترتیب گرمای تولید شده توسط متابولیسم موتور توسط سیال موجود در سیستم خنک کننده خودرو به مایع خنک کننده منتقل می شود. در تماس با هوا، خنک کننده خودرو باعث خنک شدن سیال مورد استفاده در سیستم خنک کننده آن می شود که اغلب شامل آب و ضد یخ است.
دلیل اصلی استفاده از سیالات یعنی آب و ضدیخ در سیستم خنک کننده خودرو امروزه رسانایی حرارتی آنها و سرعت قابل قبول انتقال حرارت با آنهاست. بالاترین دما در موتور خودرو مربوط به محفظه احتراق آن است که تقریباً در بالاترین سطح آب قرار دارد. اما چرا این ظرف فقط باید حاوی آب یا سایر مایعات مشابه باشد و تهویه خوبی داشته باشد؟
از آنجایی که هوا برخلاف آب رسانای خوبی برای انتقال حرارت نیست، وجود آن در داخل محفظه موتور باعث افزایش سریع دمای سرسیلندر می شود. به همین دلیل وجود هوا در سیستم خنک کننده خودرو می تواند باعث افزایش دمای آن شود.
در واقع هوا به دلیل سبک بودن نسبت به آب در بالای موتور و نزدیک به محفظه احتراق آن قرار می گیرد. بنابراین با گردش آب در داخل موتور و برخورد به قسمت های داغ پشت محفظه احتراق، بخار و هوای بیشتری تولید می شود و گرما در موتور متراکم می شود. ادامه این کار باعث بروز مشکلاتی مانند داغ شدن بیش از حد موتور و سوختن واشر سرسیلندر می شود. مواردی که می تواند به موتور خودرو آسیب جدی وارد کند. بنابراین هواگیری رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
نکات مهم در تهویه رادیاتور 206
برای تهویه رادیاتور 206 و سایر خودروهای مشابه نکات مهمی وجود دارد که باید در روش صحیح و اصولی به آن توجه کرد. در ابتدا لازم به ذکر است که برای هوادهی رادیاتور 206 نباید از آب مقطر استفاده شود، دلیل اصلی این امر خلوص فوق العاده آب مقطر است که آن را کاملا آماده تعامل با محیط اطراف می کند. از طرف دیگر، استفاده از آب لوله کشی برای این کار را باید کاملاً فراموش کنید. زیرا استفاده از آب لوله کشی به دلیل وجود املاح و ناخالصی های فراوان در آن در دراز مدت باعث خوردگی دیواره سیلندر و کانال گردش آب می شود.
به این ترتیب برای تهویه رادیاتور 206 می توانید از آب جوشیده (نمک شده) یا آب رادیاتور استفاده کنید. مایعی که از خاصیت ضد جوش و ضد خوردگی بهره می برد. البته آب خنک کننده حاوی ضد یخ نیست و در این فرآیند باید از ضدیخ جداگانه استفاده شود.
نکته مهم دیگری که در تهویه رادیاتور در 206 و سایر خودروهای مشابه باید در نظر گرفت این است که این کار باید در زمان خاموش بودن موتور خودرو انجام شود. یعنی زمانی که موتور ماشین کاملا سرد است. به طور کلی، زمانی که موتور خودروی شما داغ است، باید از باز کردن کامل شیر ورودی آب که به قمقمه نیز معروف است، خودداری کنید. این به این دلیل است که آب داغ موجود در آن ممکن است ناگهان منفجر شود.
علاوه بر این، لازم است از یکپارچگی شیر آب یا شیر ترموس اطمینان حاصل شود. زیرا این شیر مجهز به قابلیت کاهش فشار می باشد. بنابراین در صورت افزایش فشار در کانال های آب، این آب می ترکد تا از آسیب بیشتر جلوگیری شود. بنابراین در صورت ناسالم بودن این سوپاپ ممکن است مشکلاتی برای خودرو پیش بیاید.
نکته مهم دیگری که قبل از تهویه رادیاتور 206 باید به آن توجه کرد این است که در صورت داغ شدن بیش از حد خودرو حتی در صورت خاموش بودن موتور، فن خودرو روشن می شود. بنابراین، اگر قصد دارید دمای موتور خودرو را در سریع ترین زمان ممکن کاهش دهید تا هواگیری رادیاتور 206 آغاز شود، نیازی به روشن نگه داشتن موتور خودرو برای کارکرد فن نیست.
همچنین زمانی که دمای آب در کانال های موتور بالا می رود و چراغ توقف روشن می شود، باید بدون معطلی خودرو را متوقف کرده و با ریختن آب روی رادیاتور از شدت گرما بکاهید. البته هنگام انجام این کار باید بسیار مراقب باشید که آب روی موتور نریزد. زیرا در صورت انجام این کار ممکن است در اثر تغییر ناگهانی دما سیلندر خودرو ترک خورده و آسیب ببیند.
آگاهی از ضرورت تهویه مایع خنک کننده 206
قبل از شروع تهویه رادیاتور 206 باید از ضروری بودن رادیاتور این خودرو اطمینان حاصل کنید. برای اینکه بدانید رادیاتور خودروی شما نیاز به تهویه دارد یا خیر، علائمی وجود دارد که می توانید به آنها توجه کنید. اگر پس از روشن شدن موتور خودرو صدای هجوم آب را می شنوید و با افزایش سرعت خودرو این صدا افزایش می یابد، به این معنی است که رادیاتور خودروی شما نیاز به تهویه دارد.
یکی از دلایل اصلی و شناخته شده ورود هوا به سیستم گردش آب خودرو، آب بندی نبودن اجزای این سیستم و یا نشتی در یکی از لوله ها یا اتصالات مرتبط با آن است. راه تشخیص این مشکل این است که بررسی کنید جایی که احتمال نشتی آن مرطوب است یا خیر. مسلماً در صورت خیس بودن محل، دلیل نشت هوا به رادیاتور خودرو، نشتی در اتصالات سیستم گردش آب آن است.
دلیل دیگری که می تواند باعث نیاز به هواگیری رادیاتور 206 شود خرابی واشر بخاری خودرو است. اگر کف زیر پای راننده خیس است یا بوی رطوبت می دهد، این نشانه آسیب به شوینده بخاری خودرو است. بنابراین، در صورت مشاهده این علامت، باید واشر بخاری را بررسی کرده و در صورت لزوم آن را تعویض کنید.
یکی دیگر از دلایل این مشکل می تواند مربوط به معیوب بودن واشر سرسیلندر باشد. نقصی که باعث می شود هوای فشرده موتور وارد محفظه شود و نیاز به تهویه رادیاتور دارد. راه تشخیص این مشکل و تایید وجود آن باز کردن شیر آب یا قمقمه خودرو است. در این حالت، اگر همزمان با روشن شدن یا روشن شدن موتور خودرو، حباب در محفظه آب ظاهر شود، نشان دهنده نقص در واشر سرسیلندر خودرو است. مشکلی که باید بدون معطلی حل شود.
یکی دیگر از نشانه های مشکل در واشر سرسیلندر، تیره شدن رنگ روغن مخزن آب یا قمقمه خودرو است. در این صورت احتمالا شاهد فوم روغن موتور خواهیم بود. بنابراین در صورت مشاهده این علائم باید سلامت واشر سرسیلندر بررسی شود. زیرا اگر واشر سرسیلندر را تعویض نکنید، باید دائماً رادیاتور خودروی خود را تهویه کنید.
علاوه بر موارد ذکر شده، نقص در شیر قمقمه یا ترک در بدنه آن نیز می تواند بر نشت هوا به رادیاتور خودرو تأثیر بگذارد. بنابراین این قسمت از خودرو باید همیشه به طور مرتب بررسی شود و از سلامت و ایمنی آن اطمینان حاصل شود.
علاوه بر موارد فوق، خرابی پمپ آب می تواند دلیل دیگری بر نیاز به هواگیری رادیاتور 206 یا خودروهای مشابه دیگر باشد. اگر متوجه علائم نشت آب از زیر موتور یا سینی ماشین خود شدید، ممکن است به این معنی باشد که پمپ آب خراب است. بنابراین، حل این مشکل ضروری است.
در اکثر موارد یکی از دلایل ذکر شده منجر به ورود هوا به رادیاتور خودرو می شود. اما ممکن است دلایل دیگری برای این مشکل وجود داشته باشد. دلایلی که در مقایسه با موارد ذکر شده رایج نیستند.
نحوه تهویه رادیاتور 206
برای هواگیری رادیاتور 206 و سیستم گردش آب این خودرو ابتدا باید دریچه مخزن آب یا خروجی قمقمه این خودرو را باز کرده و پیچ پلاستیکی و پیچ هواکش بخاری را باز کنید. در مرحله بعد باید آب یا مایع مخصوص رادیاتور را در قمقمه ریخت و این کار را تا زمانی انجام داد که جریان آب خروجی از مجرای مارپیچ برای هواگیری بخاری ثابت و یکنواخت شود. این آب نیز باید عاری از هرگونه حباب یا جریان نامنظم باشد. در صورت مساعد بودن شرایط، پیچ پلاستیکی باید بسته شود تا بخاری به روشی دقیق تهویه شود.
البته کار به اینجا ختم نمی شود. بعد باید قمقمه را حداکثر با آب یا مایع خنک کننده پر کنید و شیر را ببندید. سپس موتور خودرو باید روشن شود و شرایط ثابت بماند تا دمای آب یا مایع قمقمه به 28 درجه سانتیگراد برسد و ترموستات برگردد. در این حالت آب به طور منظم به سیستم خنک کننده خودرو و کانال های رادیاتور جریان می یابد. برای سرعت بخشیدن به جریان آب و گردش هرچه بیشتر آب در سیستم خنک کننده خودرو، بهتر است در دور موتور بالا (مثلاً 6000 دور در دقیقه) پدال گاز را چندین بار فشار دهید. این باعث می شود پمپ آب فعال تر شود و گردش آب در کانال های رادیاتور افزایش یابد.
پس از انجام مراحل ذکر شده و فعال و غیرفعال نمودن فن خودرو در سرعت کم، پیچ تهویه بخاری باید کمی باز شود. البته این کار باید بدون باز کردن دریچه ظرف آب یا قمقمه انجام شود. همچنین لازم به ذکر است که در این نقطه آب جاری به رادیاتور بسیار داغ است. بنابراین نباید پیچ مذکور را بدون استفاده از دستکش یا سایر پوشش های محافظ باز کنید.
پس از انجام این کار در صورت وجود هوا در سیستم گردش آب خودرو با فشار خارج می شود. فرآیند رهاسازی هوا تا زمانی ادامه می یابد که جریان خروجی و پاشش آب یکنواخت و یکنواخت شود. سپس می توانید پیچ تهویه را ببندید و مطمئن شوید که دریچه های باز مسدود نشده اند. پس از انجام این کار، خودرو باید خاموش شود تا موتور خنک شود. در این مرحله باید آب داخل محفظه یا قمقمه اندازه گیری شود تا در صورت وجود هوا مجددا مراحل قبلی تکرار شود. در اکثر مواقع در صورت عدم وجود مشکل یا نشتی در سیستم خنک کننده خودرو، انجام این کار بیش از یک یا دو بار ضروری نخواهد بود.
در ضمن می توانید برای تهویه رادیاتور 206 از پیچ سیلندر خودرو نیز استفاده کنید.اما این پیچ فلزی در جای نسبتا نامناسبی قرار می گیرد و اگر آن را باز کنید ممکن است آب داغ به صورت شما یا سیلندر خودرو آسیب برساند. بنابراین بهتر است این کار را با باز کردن پیچ هواکش بخاری انجام دهید.
در عکس بالا می توانید محل موارد ذکر شده در متن را در داخل کاپوت پژو 206 بیابید. عدد اول محل پیچ هواکش بخاری را نشان می دهد. شماره دو محل قمقمه و شماره سه محل پیچ تهویه سیلندر خودرو را نشان می دهد.
به هر حال در مقاله زیر به طور مختصر به نحوه تهویه رادیاتور 206 اشاره شده است. به امید اینکه علاقه مندان بتوانند اطلاعات مفیدی در این زمینه کسب کنند.